Pianosextett op 29

pianosextett op 29, norman

Ludvig Normans sextett, som är ett av de viktigare svenska verken för stråkar och piano, skrevs vintern 1868 /1869. Verket är en god exponent för sin tids tyska konstmusiktradition och är njutbart både att spela och att lyssna på. Trots att flera inspelningar har gjorts av sextetten är detta den första gång verket tryckts.

Norman spelade en framträdande roll i svenskt musikliv från 1850 till 1885. Förutom att vara en framstående tonsättare var han chefsdirigent för Kungl. Hovkapellet, undervisade på Kungl. Musikaliska Akademien och verkade som musikorienterad skriftställare och redaktör.

Sextetten för piano, stråkkvartett och kontrabas är hans kanske främsta kammarmusikverk, starkt inspirerad av den så kallade ”Leipzigskolan” (Schumann, Gade) och borde med denna utgåva (Krister Persson) kunna bli ett internationellt repertoarverk genom sin eleganta faktur, sitt romantiskt kraftfulla patos och sin lyriska poesi.